Terl4nggar kereta lain ketika kalut hantar anak ke sekolah, ada hikmah jumpa pemandu lelaki b3ngis.. Rupa-rupanya lelaki ini……. –

LUMRAH sebagai manusia, pasti tidak dapat lari daripada mempunyai sikap neg4tif seperti bersangka bvruk atau mudah menghvkum orang lain.

Dua sikap ini pasti hadir di kala seseorang sedang berdepan situasi yang kurang menyenangkan.

Namun sebelum terlalu mengikut kata hati, adalah baik jika situasi yang dihadapi itu ditangani penuh berhemah dengan pihak yang terlibat sebagaimana kisah yang dikongsikan oleh seorang guru, Mohd Fadli Salleh.

Menulis coretan di Facebook, Mohd Fadli berkata kisah tersebut dialami salah seorang pengikutnya dan ia dikongsikan agar dapat membuka mata masyarakat tentang pentingnya untuk berbaik sangka dengan individu lain.

“Ini kisah benar berlaku pada diri akak sendiri beberapa tahun lalu. Pagi nak hantar anak sekolah akak l4nggar satu kereta kat roundabout. Tergesel kereta sebelah terus driver kereta meng4muk nak ajak g4duh.

“Akak tengok dia turun kereta muka mer4h padam memang m4rah betul. Ko jangan nak lari, aku nampak muka ko! Lepas tu dia ambik gambar kereta akak, gambar no plate kereta, gambar Mykad akak dengan gambar akak dengan anak pun dia ambil juga. Takut betul akak nak l4ri agaknya,” tulis Mohd Fadli yang berkongsi semula coretan pengikutnya itu.

Sebahagian posting Cikgu Fadli mengenai kisah yang dialami salah seorang pengikutnya di Facebook.

Berkongsi lebih lanjut, wanita itu kemudian meminta maaf berkali-kali kepada pemandu lelaki yang berusia dalam lingkungan umur 40an dan mengakui kecu4iannya kerana mahu segera menghantar anak ke sekolah.

Malah wanita tersebut turut memberikan nombor telefon suaminya untuk dihubungi oleh lelaki berkenaan dan menyelesaikan perihal kem4langan kecil yang berlaku itu.

“Akak call suami akak depan dia bagi dia cakap sendiri dengan suami. Dia meng4muk pulak dengan suami akak,”Isteri awak dah l4nggar kereta saya apa cerita ni!”

“Bila suami kata nak jumpa dan nak settle baru dia nak tenang sikit. Akak pun hantar anak sekolah. Lama jugak suami akak settle hal kereta encik tu. Bawa ke bengkel betulkan yang c4lar sampai semua dah elok suami bayarkan bil keros4kan kereta dia.

“Alhamdulillah selesai,” ceritanya.

Cikgu Fadli aktif dalam aktiviti kebajikan menerusi Perubuhan Danakita.

Namun siapa sangka, wanita ini mendedahkan, rupa-rupanya pemandu lelaki berkenaan sedang berdepan mas4lah sehingga menyebabkannya sedikit hil4ng pertimbangan ketika kem4langan berlaku.

“Rupa-rupanya encik ni tengah kusvt ser4but isteri dia di wad ICU sedang bert4rung ny4wa lepas bersalin. Ada komplik4si lepas lahirkan anak dan dia tengah sus4h hati dengan isteri yang s4kit, anak yang baru lahir, anak-anak yang tinggal di nursery dalam keadaan dia takde duit langsung waktu tu.

“Dia men4ngis waktu cerita pada suami akak. Allahuakbar. Allah kirim orang ini untuk kita bantu, kata suami pada akak. Suami bagi sedikit sumbangan untuk ringankan beban dia walaupun mulanya dia menolak sebab dah bayar bil repair kereta dia sebelum tu.

“Tapi bila suami akak kata ini untuk isteri dan anak-anak awak akhirnya dia mengalah dan ambik jugak,” kongsi wanita tersebut.

Tanpa disangka, pemandu lelaki berkenaan menghubungi suami wanita berkenaan beberapa bulan kemudian untuk memulangkan semula wang yang disumbangkan.

Selain isu pendidikan, Cikgu Fadli aktif menulis coretan berkaitan isu semasa, sosial dan kemasyarakatan.

“Kami kata kami tak mau duit balik. Kami mau dia datang rumah bawa isteri dan anak-anak untuk jadi saudara dunia akhirat.

“Perkara yang mulanya nampak macam musib4h pada dia rupa-rupanya Allah nak hantar bantuan pada dia dengan cara yang sangat tak diduga.

Sebab tu la sentiasa kena bersangka baik dengan Allah setiap masa.

“Indah perkongsian dari Kak Norlaili Osman ini. Dan indahnya jika kita tidak cepat melatah dan sering bersangka baik pada orang sekeliling kita,” tulis Mohd Fadli.

Sehingga kini perkongsian tersebut meraih 1,700 shares di Facebook.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: mStar!

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*