Baru Je Polis Kata Addy Kanna Tidak Terlibat Dgn Mac4u Sc4m, Sekali Natizen Petik Nama Zulin Aziz Pula

Polis menafikan video mengenai perbualan telefon antara dua lelaki yang kononnya mangsa dan dalang penipuan tular sejak minggu lalu ada kaitan dengan dua individu terbabit dalam sindiket ‘cuci duit’.

Pengarah Jabatan Si1asatan Jenyah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, segala butiran perbualan dua lelaki terbabit dianggap boleh mencetuskan suasana tidak aman di negara ini.

“Tangk4pan ke atas lelaki yang dikenali sebagai Addy Kanna dan seorang lelaki dikenali sebagai Goh Leong Yeong @ Alvin yang melarikan diri dari Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan R4asuah Malaysia (SPRM) Putrajaya, 11 Oktober lalu tidak terbabit dalam kegiatan peni1puan atau M4cau Sc4m di negara ini.

“Sebaliknya kedua-dua mereka adalah koordinator atau agen untuk menyediakan kemudahan kediaman, pusat panggilan dilengkapi peralatan komputer dan telekomunikasi serta kemudahan internet kepada warga negara China yang diupah oleh sindi1ket peni1puan antarabangsa didalangi oleh rakyat China,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Huzir berkata, pusat panggilan yang beroperasi dari unit kediaman mewah dan pejabat ini akan menjalankan operasi harian dengan mensasarkan rakyat di negara China sebagai m4ngsa aktiviti perjvdian, peni1puan pelaburan mata wang asing (Forex) dan pen1puan pembelian

barang, terbabit kes, tuntutan barang seperti Sc4m.

Beliau berkata, adalah tidak tepat apabila ada pihak tertentu yang menyatakan kegiatan pen1ipuan dalam talian yang berlaku di negara ini dengan dua individu terbabit kerana kegiatan pen1ipuan dalam negara dilakukan oleh sindiket pen1ipuan lain.

“Malah dakwaan perbualan telefon yang tular menyatakan Addy akan dibebaskan juga tidak tepat apabila dia kini ditahan di bawah Akta Pencegahan Jenyah (POCA) bersama dua lagi individu selain usaha mengesan Alvin masih giat dijalankan,” katanya.

Huzir, berkata beliau akan mendedahkan butiran kegiatan pen1ipuan oleh Alvin dan Addy Kanna ini dalam masa terdekat bagi mengelakkan salah faham dalam kalangan rakyat tempatan.

Terdahulu, perbualan selama 13 minit 34 saat itu, mangsa kononnya dapat menghi1du taktik lelaki yang menipunya dengan memberikan butiran peribadi yang tidak tepat selepas dikaitkan dengan penghantaran barang ke sebuah pejabat pos di Sabah.

Lelaki yang memperkenalkan diri sebagai ahli kepada rangkaian kumpulan Addy Kanna akhirnya mengakui aktiviti penipuannya selepas sebelum itu memperkenalkan diri sebagai pegawai polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

Kedua-dua mereka kemudian berbual secara baik selepas m4ngsa berulang kali meminta maaf kerana memar4hi lelaki yang cuba meni1punya secara dalam talian atau Macau Scam.

Semasa mereka berbual, suspek dalam keadaan yang amat yakin menyatakan berulang kali bahawa Addy Kanna akan dilepaskan secara mudah disebabkan jaringan hubungan dengan pemimpin politik.

Malah, dia turut menjelaskan bahawa kegiatan penipuan dijalankan oleh rangkaian mereka dapat menjana pendapatan lumayan hingga puluhan juta ringgit disebabkan sikap sebahagian mangsa yang tidak pernah berhati-hati.

Sumber : HMETRO ONLINE

“Saya tidak ada kena mengena dengan sindi1ket tu” – Zulin Aziz Sangkal Dakwaan Terlibat Dengan M4cau Sc4m?

Isu mengenai Mac4u Sc4m ini nampaknya semakin berlarutan apabila ada dua selebriti lain pula dipanggil oleh pihak SPRM, disebabkan itu ada pihak yang mengaitkannya dengan pengacara dan pelakon Zulin Aziz sebagai salah seorang selebriti yang dimaksudkan itu.

Susulan dengan banyak pertanyaan dan fi1tnah yang membanjiri media sosial miliknya, Zulin Aziz tampil memberikan keterangan untuk menyangkal dakwaan tersebut.

Selagi tak disebut nama,selagi tu netizen buat andaian dan fi1tnah aku.”

Menerusi laman Instagram miliknya, Zulin menzahirkan rasa terkilan apabila dirinya terpalit dengan isu tersebut. Ini kerana identiti 2 orang selebriti yang dimaksudkan itu tidak didedahkan.

Kata Zulin, dia menerima banyak komen negatif yang bebaur f1itnah terhadap dirinya. Disebabkan itu, Zulin yang kini sedang mengusahakan produknya sendiri membuat kenyataan secara terbuka bahawa dirinya bukanlah antara selebriti yang dipanggil SPRM itu

Malah, dia juga menegaskan bahawa dirinya tidak ada kena mengena dengan si1ndiket tersebut, bahkan perniagaan yang dijalankannya itu tidak ada kaitan dengan individu-individu yang terlibat dalam Mac4u Sc4m itu.

Saya tidak pernah dipanggil,terlibat,dan ada kena mengena susulan dari kes ini,gambar saya disebarkan netizen hanya kerana saya mengenali mereka.

 
 
 
 
 
Lihat siaran ini di Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Apalah salah dosa aku? Korang fitnah aku bertubi2,ckp memalukan lah apalah.Selagi tak disebut nama,selagi tu netizen buat andaian dan fitnah aku. . Disini saya jelaskan,saya tidak pernah dipanggil untuk bantu siasatan oleh @sprm.community . Saya tidak ada kena mengena dengan sindiket itu malah tidak pernah menjalankan perniagaan dengan mereka. Dmagia adalah kerjasama saya dengan syarikat sireh emas,boleh google kalau tak tahu. . Saya tidak pernah dipanggil,terlibat,dan ada kena mengena.susulan dari kes ini,gambar saya disebarkan netizen hanya kerana saya mengenali mereka. . Anda juga pernah ada kenalan. Kalau @emeliehanif_ ke @ayranasir_official ke kena tangkap,logiklah saya dipanggil sprm. . Kalau saya diminta untuk bagi keterangan,apa yg saya boleh kongsi ; Saya pernah pergi majlis hari jadi anaknya Saya pernah bercuti di itali pakai duit sendiri Saya pernah masakkan mereka asam pedas ikan pari . Sekian dari saya untuk bantu siasatan. Haih😞. . Hang tolonglah @viral_kini_ sampaikan kat yg cmmnt kat hang tu. aku dah stress asyik kene fitnah💆🏻‍♀️

Siaran dikongsi oleh زولين عزيز (@zulinaziz) pada

 

Namanya terpalit dalam kontr0versi ini berikutan dengan gambar Zulin bersama individu terlibat tular di media sosial sebelum ini.

Malah, Zulin juga akui mengenali mereka tetapi itu tidak bermakna bahawa dirinya terkait dengan kegiatan itu.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Lobak Merah

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*