Peguam Ajar Langkah Patut Diambil Jika Majikan Tol4k Gaji Pekerja Tapi Tak Carum KWSP

Semalam duduk berbincang sewaktu makan tengahari. Bercerita tentang akaun 1, KWSP.

Kata rakan kongsi saya, lapor4n berita Astro Awani, 71% ahli KWSP mempunyai kur4ng daripada RM50,000 dalam simpanan mereka.

Fuh! Bermakna lebih dari separuh pencarum ada simpananya yang kurang dari RM50,000 tanpa mengira peringkat umur, sama ada 20-30 an atau 40-50 an.

Semalam sahaja ada 2 orang menghubungi saya mengadu dan meminta nasihat kerana majikan mereka tidak membayar KWSP.

Sudahlah gaji dibahagian caruman KWSP dipot0ng dan dalam slip gaji seolah-olah dibayar, rupanya dia tidak bayar. Habis dis4pu semuanya.

Saya boleh faham juga, dek kerana mas4lah ekonomi kalau majikan tidak dapat mencarum KWSP tetapi diberikan gaji penuh tanpa menol4k 11% dari gaji pekerja dan caruman majikan 13% tidak dibayar.

Tetapi sudahlah dia tol4k 11% dari gaji pekerja kononnya hendak bayar caruman, dia sapu yang itu. 13% juga tidak dibayar. Untung besar majikan.

Selalu saya dapat aduan berkaitan majikan yang tidak mencarum KWSP ini, rata-rata pekerja tidak berani menyuarakan hak mereka. Inilah natij4hnya, akhirnya dalam akaun masing-masing tiada simpanan yang mencukupi.

Bayangkan kalau 3 tahun bekerja, yang sepatutnya ada caruman KWSP tidak dibayar. Kita buat kiraan, bayangkan jika gaji seorang pekerja RM2500, caruman gaji dari bahagian pekerja 11% dan majikan 13% secara keseluruhan simpanan setiap bulan adalah RM600.

Kalau selama 3 tahun ini tidak dibayar dan disapu pula oleh majikan, jumlah caruman selama 3 tahun adalah RM21,600.00. Banyak tu! Tidak termasuk dividen lagi.

Kalau gaji asas RM1200 sekalipun sebulan dan mula bekerja pada usia 20 tahun, keseluruhan nilai caruman majikan dan pekerja ialah RM288. Kalau setahun RM3,456.

Kalau setelah 10 tahun bekerja dengan kenaikan gaji, termasuk dividen dan lain-lain. Sepatutnya simpanan sudah melebihi RM40,000 pada usia 30 tahun. Melainkan pekerja ada berhenti dan tidak berkerja. Kiraannya pasti lari.

Kalau mana-mana yang haknya diambil majikan begini, tolonglah buat kiraan. Saya share kalkulator kiraan dibahagian komen. Lihat berapa banyak kalian telah rvgi.

Ini belum masuk topik Socso lagi. Kalau majikan tidak mencarum Socso, jika berlaku kemal4ngan atau mas4lah kesihatan, tambah pula pekerja jenis tidak ada insurans peribadi. Apalah nasib mereka.

KWSP sangat efisyen jika bab kutipan caruman tiap-tiap bulan. Pantang jika ada terlepas bayar. Sehinga mereka lawat ke pejabat. Bagus!

Mereka melindungi pekerja.

Tetapi bagaimana majikan yang langsung tidak daftar dan tidak bayar? Saya harap KWSP turut agres1f untuk mengejar majikan begini, semak dalam SSM dan sias4t sama ada majikan bayar atau tidak. Ada tindakan tetapi mereka lebih fokus kepada yang sedia mencarum tetapi tidak bayar.

Kebiasaannya, tindakan yang diambil oleh KWSP juga berdasarkan aduan pekerja. KWSP sangat efekt1f dalam mengambil tindakan tetapi bukan semua pekerja jenis berani bersuara. Redha sahaja bertahun-tahun tidak dicarum KWSP.

Jadi kepada mana-mana pekerja yang tidak dicarum KWSP. Langkah yang anda boleh ambil ialah:

1) Buat l4poran polis

2) Buat aduan ke KWSP, bawa lapor4n polis, slip gaji, surat perlantikan dan relevan dokumen.

Ada k3s yang sehingga KWSP bawa ke mahkamah. Bertemu dengan ruas bagi majikan yang tol4k gaji pekerja tetapi tidak mencarum. Itu namanya mencvri.

Ini simpanan hari tua anda, manalah tahu sak1t dem4m atau apa-apa yang berlaku, simpanan KWSP ini sebagai talian hay4t selain dari simpanan yang ada.

Sumber:FB Nor Zabetha.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber:https://www.asiakini.com/

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*