Luahan Sayu Ibu Angkat Arw4h Mejar Zahir

Ibu angkat kepada Allahy4rham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse melihat koleksi gambar milik Allahy4rham Mejar Zahir Armaya ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.  KUALA LUMPUR – Sebaik sahaja jenazah Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya tiba di Masjid Al-Fatih Kem Wardierbun dinihari Khamis lalu, seorang wanita separuh usia antara ahli keluarga yang kelihatan begitu h1ba menangisi pemergian wira negara itu.

Malah, dia sememangnya tidak putus-putus menyeka air mata sejak tiba di masjid hinggalah jen4zah dibawa masuk ke dalam kenderaan untuk dibawa ke Ipoh, Perak bagi urusan pengkebumian.

Tidak sempat bertanya lanjut tentang wanita itu, keesokan harinya MalaysiaGazette menerima kiriman pesanan dari seseorang bersama foto dan paparan berita portal antara lain memberitahu wanita itu adalah ibu angkat kepada Allahy4rham yang dikenali dengan nama Mak Pah.

Tentunya maklumat itu menarik perhatian kerana sehingga ke hari ini semua berita tentang tragedi yang meragut nyawa pegawai komando 11 Gerup Gerak Khas semasa demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu itu hanya menyebut Allahy4rham adalah anak kepada pelakon terkenal, AR Badul.

Dan semalam, wartawan MalaysiaGazette berjaya menemui Mak Pah atau nama sebenarnya Latipabi Md Rouse yang menjaga Mohd Zahir selama 28 tahun.

Ibu angkat kepada Allahy4rham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse tidak dapat menahan seb4k ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Meniti usia 80 tahun, keadaan Mak Pah agak uzur. Rabun sebelah mata dan pendengaran telinga kanan yang kurang memuaskan, penulis menyelami suka dvka wanita cekal ini dalam membesarkan Mohd Zahir.

Detik pertama dia menatap wajah Allahyarham adalah ketika Mohd Zahir baru berusia beberapa minggu. Sejak itu, dia menjaga Mohd Zahir setiap kali AR Badol menjalani penggambaran sehinggalah Allahy4rham berusia dua tahun.

Namun rumah tangga pelakon itu tidak bertahan lama menyebabkan ibu Zahir kembali ke Sabah membawa sekali Allahy4rham bersamanya.

Ternyata tempoh dua tahun menjaga Zahir telah menyimpul kasih seorang ibu. Dia tidak mampu menjalani kehidupan tanpa Zahir lantas nekad terbang ke Sabah bersendirian menjejaki anak jagaannya itu.

“Bila Zahir balik ke Sabah, saya gelisah. Zahir telefon saya suruh ambil dia di Sabah. Saya panggil dia JonJon, masa itu umur dia tiga tahun. Saya pergi Sabah nak ambil dia.

“Saya pergi seorang diri, dari lapangan terbang ambil masa dua jam untuk sampai ke rumah keluarga bekas isteri Badul.

“Sampai rumah, saya nampak Zahir di beranda rumah, dia lari dan peluk saya,” katanya yang ceria menceritakan bagaimana dia mula menjaga Zahir.Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyarham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (kiri) bersama Allahy4rham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Macam anak sendiri

Mak Pah yang memiliki tiga anak perempuan membuatnya kuat untuk memelihara Zahir sebagai anak sendiri selama 28 tahun.

Segala makan, pakaian dan kasih sayang dicurahkan seperti anaknya sendiri sehinggakan menimbulkan konflik kepada anak-anaknya.

“Memang saya sayang dia macam anak saya sendiri sampai anak-anak lain cemburu dengan Zahir. Dia anak lelaki saya.

“Makanan yang dia paling suka sekali adalah cokodok dan bubur chacha. Satu periuk dia boleh habiskan. Kalau cokodok sepinggan tak boleh usik, itu untuk dia,” cerita wanita yang berasal daripada Pulau Pinang itu.

Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyarham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (dua kiri) bersama Allahy4rham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Riak tenang wajah Mak Pah mula berubah apabila penulis bertanyakan mengenai kali terakhir dia menemui anak lelakinya itu.

Antara koleksi gambar milik ibu angkat kepada Allahyarham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse (dua kiri) bersama Allahy4rham Mejar Zahir Armaya (kanan) ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur. foto NOOREEZA HASHIM, 07 SEPTEMBER 2019.

Kata Mak Pah, kali terakhir dia melihat wajah Zahir adalah pada hari kelapan selepas Hari Raya Aidiladha lalu.

“Tiada ada tanda pelik pun dia tunjuk kepada saya, malah saya tidak rasa apa-apa pun pada waktu itu, sampailah seminggu sebelum Zahir men1nggal dunia tu saya resah, gelisah tidak tentu pasal. Risau semacam,” cerita Mak Pah dengan menitiskan air mata.

Biarpun empat bulan tidak berjumpa, namun Mak Pah bersyukur kerana sempat menatap wajah anak kesayangan yang dipelihara buat kali terakhir di masjid Kem Wardieburn, pada pagi Khamis lalu.

Sekali lagi, Mak Pah menitiskan air mata.

“Muka dia bersih macam orang tak m4ti, tidak ada masalah yang timbul masa saya tengok jena4zah dia. Tapi sayang, saya tidak sempat nak kucup dahi dia sebab dalam keranda. Saya sedih sangat ketika ziarah arw4h sebab tidak dapat kucup dahi dia,” kata Mak Pah yang terus menitiskan air matanya.

Ibu angkat kepada Allahy4rham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse tidak dapat menahan seb4k ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Resah seminggu sebelum Zahir meninggal dunia

Menceritakan berita mengenai pemergian Zahir, Mak Pah berkata beliau mengalami keresahan tanpa sebab dan rasa gelisah seminggu sebelum kem4tian Zahir.

Malah, kesihatannya juga terganggu disebabkan kegelisahan yang melanda beliau.

“Buat kerja semua tidak kena. Pergi periksa dengan doktor, elok sahaja. Selama seminggu saya tidak boleh tidur tanpa sebab. tidak pernah teringat dia akan pergi tinggalkan saya.

“Hari kejadian, kawan saya telefon kata Zahir men1nggal dunia kena t3mbak, saya terkejut,” cerita wanita itu lagi. Ibu angkat kepada Allahyarham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse melihat sebuah koleksi potret lukisan miliknya bersama Allahy4rham Mejar Zahir Armaya ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Dengan nada seb4k, Mak Pah berkata beliau tidak dapat meluahkan dengan kata-kata perasannya saat mengetahui anak angkatnya itu sudah dipanggil menemui Illahi.

“Tidak dapat digambarkan perasaan kehilangan seorang anak yang kita jaga sejak kecil, saya tidak pernah jangka dia akan meninggalkan saya, ingat saya mati dahulu, tapi dia yang pergi dulu.

“Saya tidak akan dapat lupa anak kesayangan saya sampai bila-bila. Saya rindu dengan anak saya,” katanya lagi.

Ibu angkat kepada Allahy4rham Mejar Zahir Armaya, Latipabi Md. Rouse melihat koleksi gambar milik Allahy4rham Mejar Zahir Armaya ketika temubual khas di Taman Setapak, Kuala Lumpur.

Jenazah Mejar Mohd Zahir Armaya yang meninggal dunia selepas terkena tembakan dalam demonstrasi di Kem Lok Kawi, Sabah, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tambun jam 8.45 pagi Khamis.

Mohd Zahir, 36, yang bertugas sebagai pegawai Komando 11 GGK di Kem Sungai Udang, Melaka, m4ut terkena temb4kan dalam demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, dalam kejadian pada jam 8.40 pagi. Arw4h menghembuskan nafas terakhir di Hospital Queen Elizabeth pada jam 9.28 pagi Rabu lalu. -MalaysiaGazette

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: https://apaceritatv.com.my/

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*