Mengg1gil di Jalan TAR, ibu saudara 0KU dijemput Ilahi… Terkilan tak sempat beri baju raya pada arw4h

IBU saudara juga merupakan insan yang menjadi insan yang begitu dekat dalam salah silah keluarga.

Keakraban membuatkan wanita ini diibarat sebagai ibu kandung kerana sikap mereka yang ambil berat dan menjaga kebajikan.

Seorang gadis, Nur Athirah Izzaty, 26, berkongsi kisah pemergian ibu saudaranya, Rusiah Johan atau nama gelarannya Ma Suyah.

Mesra disapa Zaty, katanya, pemergian ibu saudaranya yang merupakan orang kelainan upaya (0KU) begitu meny4yat hati selepas men1nggal secara mengejut.

makcik oku meninggal 2

“Ma Suyah ni adik bongsu ibu saya. Dari saya dan adik-adik kecil lagi memang dia mengasuh kami semua bila ibu tiada di rumah pergi berniaga. Kami anggap dia macam ibu kedua kami.

“Makcik saya ni 0KU yang lembam dalam pelajaran. Dia dah tinggal dengan famili saya sejak dari zaman mudanya lagi sampai umur dia dah masuk 47 tahun.

“Ma Suyah suka guna telefon dia untuk call orang sekeliling dia. Kadang tu hari-hari dia spam call saudara-mara. Tapi lepas dia meninggal, semua rasa sunyi sebab dah tak ada lagi orang nak call kami bertubi-tubi macam selalu,” jelas Zaty.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Ma Suyah menjaga Zaty dan adik beradiknya sejak kecil.

Zaty berkata, pemergian ibu saudaranya cukup memberi kesan mendalam apabila dikatakan Ma Suyah men1nggal secara tiba-tiba.

Menurut anak sulung daripada empat beradik itu, kematian wanita itu berlaku sewaktu Ma Suyah sedang berjalan di Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR), Kuala Lumpur untuk berjumpa rakannya yang berniaga.

Dia yang menetap di Gombak berkata, Ma Suyah merupakan seorang yang disenangi ramai kerana sikapnya yang peramah.

makcik oku meninggal 3

Ibu saudara Zaty men1nggal dun1a pada 22 April 2022.

Lebih menyayat hati apabila ibu saudara men1nggal dalam keadaan trag1s pada 21 April lalu, di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

“Khamis tu macam biasa saya berniaga di food truck dekat Jalan TAR. Makcik pergi jumpa kawan dia yang berniaga di situ juga. Masa tu dia tengah berborak dengan kawan dia. Dia beritahu telefon dia hilang sampai buat dia sangat sedih.

“Tiba-tiba badan dia mengg1gil, jadi dia panggil anak jiran yang ada masa tu. Belum sempat dia disambut, Ma Suyah rebah. Mulut dia berbuih dan keluar darah.

“Ma Suyah dibawa ke hospital tapi sampai je dia dah men1nggal. Doktor tak boleh sahkan dia men1nggal melainkan jika kami bersetuju nak buat post-mortem.

“Kami sekeluarga sepakat tak nak buat ujian atau siasatan ke atas jen4zah arw4h, anggap saja men1nggal dun1a kerana kem4tian mengejut. Jen4zah arw4h disimpan pada esok paginya (Jumaat),” jelas Zaty.

makcik oku meninggal 4

Zaty (kiri) bersama ibu saudara.

Malah, apa yang lebih terkilan menjelang Syawal tidak lama lagi, ibu saudaranya ini tidak sempat untuk merasai memakai baju raya baharu yang dibeli atas talian oleh Zaty.

Menerusi perkongsiannya di TikTok ini, gadis ini turut merasai terharu apabila rata-rata warga maya mendoakan Ma Suyah susulan videonya yang mengundang seb4k.

makcik oku meninggal 5

Ma Suyah (duduk hadapan, kanan) menjadi sebahagian keluarga Zaty.

“Saya masih sedih bila teringat masa sakit dulu sampai tak boleh tidur. Ma Suyah sanggup bersengkang mata tepuk badan saya macam baby sampailah tertidur.

“Sampai sekarang saya masih terkejut dan tak boleh terima dengan apa yang jadi. Saya ada belikan dia baju raya dari online. Baju tu sampai tengahari jadi saya ingat nak dia cuba pakai malam lepas balik dari berniaga tapi rupanya tak sempat.

“Saya post video tu sebagai kenangan saja sebab dah anggap dia ni macam salah seorang orang paling penting dalam hidup. Tak sangka pula boleh viral. Alhamdulillah walaupun tak semua dalam TikTok kenal dia tapi ramai yang mendoakan arw4h Ma Suyah,” kata Zaty.

Komen Netizen:

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral

Sumber : mStar

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*