Duit Poket Tinggal RM10 Sebelum Masuk Gaji? Mungkin Inilah Punca Hilangnya Rezeki Tanpa Sedar.

Mana boleh salahkan orang lain kalau duit poket tak cukup. Jangan nak kata duit gaji kecil, anda tak mampu bagi nafkah pada anak bini, ya! Sebab istilah REZEKI itu bukan hanya pada duit tetapi boleh dilihat dari sudut lain seperti kesihatan dan kebahagiaan suami isteri. Namun kalau anda ada buat 7 perkara ini, tak peliklah kenapa rezeki tak pernah nak singgah, jom semak!

1. Asyik bergaduh.

Tak payahlah bergaduh sesama suami isteri, lagi-lagi perihal duit. Berbincang dan cari persefahaman. Bila pasangan tidak redha antara satu sama lain, di situlah rezeki akan disekat…

2. Merungut dan merasa anak-anak sebagai beban.

Berikanlah kasih sayang kepada anak-anak kerana setiap anak adalah rezeki Allah swt. Namun ibu dan bapa juga perlu mengusahakan rezeki untuk anak-anak tanpa merungut dan rasa terbeban.

3. Selalu mengeluh sesama suami isteri dengan apa yang tidak dimiliki.

Kurangkan mengeluh dan banyakkan bersyukur dengan apa yang dimiliki tidak kira banyak atau sedikit kerana syukur itu adalah kunci kepada rezeki yang melimpah ruah…

4. Kedekut dengan pasangan dan anak-anak.

Jangan terlalu berkira-kira untuk mempermudahkan hal yang baik sekeluarga. Perlu ada tolak ansur dan dan faham sesama pasangan kerana rezeki yang Allah beri adalah untuk dikongsi bersama.

5. Gagal mengawal emosi dan amarah.

Jangan meninggikan suara dan gunakan kata-kata yang baik sahaja bersama suami, isteri dan juga anak-anak. Buangkan cara menakut-nakutkan ahli keluarga dan tanamkan layanan yang penuh mesra.

 6. Kurang sabar.

Bersabarlah dalam menangani karenah suami, isteri dan anak-anak. Adakalanya sesuatu itu kita tidak suka. Tetapi, tetap perlu bersabar dan fahami keadaan pasangan dan anak. Nasihat dan cari penyelesaian secara baik. Banyakkan bersabar kerana sabar itu duit…

7. Kurang berdoa.

Lepas solat terus bangun dan lipat sejadah. Allah… cubalah ambil masa berdoa pada Ilahi moga permulaan setiap hari lebih baik dari sebelumnya. Kena didik diri sentiasa mendoakan yang baik-baik untuk suami, isteri dan anak-anak. Sentiasa ingatkan mereka dalam doa dan juga sepanjang hari kerana kuasa doa itu adalah luar biasa.

Haaa… macam mana? Agak-agak ada yang buat beberapa perkara ini tak? Masih belum terlambat untuk berubah, moga rezeki anda dan pasangan semakin luas bila mampu betulkan mana yang patut. Semoga bermanfaat…k!

Sumber: Baituljannah

Pautan Menarik

loading...

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*