Gambar-Gambar Terakhir “Ratu Gajah” Berumur 60 Tahun Sebelum Ia Menghembuskan Nafasnya Yang Terakhir

Gajah adalah, salah satu makhluk yang paling megah berjalan di Bumi. Walaupun mempunyai ketinggian 3m (9 kaki 107/64 inci) dan gajah Afrika yang beratnya kira-kira 6000kg (13,227 pound) secara purata, mereka adalah gergasi yang lembut, dan terkenal mempunyai ikatan kasih sayang dan kekeluargaan yang erat. Malangnya, ada orang di dunia yang tidak melihat sifat lembut gajah tetapi melihat gajah sebagai sumber keuntungan. ‘Save the Elephant’ merupakan satu kajian yang dijalankan antara tahun 2002 dan 2011 telah mendapati populasi gajah di duniaberkurang sebanyak 62%. Organisasi ini juga melaporkan bahawa peningkatan permintaan untuk gading di Timur adalah alasan utama untuk membvru gajah.

Ratu Gajah Ini telah bertahan selama 60 Tahun

Memandangkan bilangan gajah telah berkurang sepanjang tahun, banyak negara meletakkan usaha besar dalam pemuliharaan haiwan ini. Tsavo Trust And Kenya Wildlife Service adalah salah satu dari beribu-ribu organisasi yang misi mereka adalah untuk memulihara dan menguruskan hidupan liar di rantau ini. Kedua-dua organisasi itu bekerjasama dengan jurugambar Britain Will Burrard-Lucas untuk memperlihatkan sifat dan haiwan yang indah di Tsavo.

Jurugambar baru-baru ini berkongsi perjalanan di blognya, untuk memberikan perincian kepada usaha organisasi ini. Dan tidak dijangka ada seekor Gajah yang menonjol dari gajah-gajah lain.

“Sekiranya ada Ratu Gajah, pastinya itu adalah dia” Burrard-Lucas menjelaskan. Gajah ini diberikan kod nama F_MU1, gajah yang luar biasa dengan dua gading besar. Dia adalah salah satu daripada hanya beberapa gajah yang dikenali sebagai tusker (atau super-tusker), sejenis gajah yang mempunyai sifat genetik yang memberikannya saiz besar dan gading besar. Mereka ini rare dan terpelihara, disebabkan oleh pemburu yang memburu gajah-gajah ini untuk gadingnya.

“F_MU1 kurus dan tua tetapi dia berjalan maju dengan megah. Gadingnya begitu panjang sehingga mereka mengikis tanah di hadapannya. Dia seperti relik dari zaman dahulu “jurugambar itu teringat kali pertama dia menatap “Ratu Gajah” tersebut.

F_MU1 hidup selama lebih dari 60 tahun dan menjalani kehidupan yang damai, berjaya mengelak b@haya. “Wataknya lembut dan tenang. Kadang-kadang dia akan datang begitu dekat dengan saya supaya saya dapat menyentuhnya “Burrard-Lucas memperincikan pengalamannya dengan gergasi lembut itu.

Malangnya, ketika Will sedang sibuk untuk mengambil gambar gajah-gajah itu, kemarau yang berterusan menjadikan sukar bagi haiwan untuk bertahan, terutamanya anak-anak gajah. Ditambah dengan kekurangan makanan, ini mungkin salah satu faktor penyebab kematuan ratu gajah beberapa minggu kemudian.

Gambar d-Lucas tidak hanya memperlihatkan betapa megah dan memeriahkan tusker lama seperti ini, ia juga merayakan kewujudannya yang panjang dan damai dan merupakan bukti keindahan kehidupan yang semua konservasi melindungi.

Gambar Burrard-Lucas ini bukan sahaja memperlihat betapa megah dan hebat tuskar yang tua seperti ini namun juga merayakan kewujudaannya. Gajah ini merupakan gajah yang damai dan merupakan bukti keindahan kehidupan haiwan pada pusat lindungan haiwan tersebut. Gambar-gambar itu dipaparkan dalam buku baru Will yang bertajuk “Land of Giants” dimana beliau kumpulkan gambar-gambar yang hebat diambil ketika berada di pusat lindungan termasuklah Ratu Gajah yang telah hidup selama 60 tahun itu. Buku ini akan keluar 20 Mac 2019

VIDEO :

Sumber: Boredpanda via Cerkosong

 

 

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*