Lelaki Ini Merakam Apa Yang Dilakukan Oleh Kucingnya Pada Waktu Malam Dan Hasilnya Amat Melucukan

Kucing memang suka berdiam diri. Kucing menghabiskan separuh dari hidupnya untuk tidur dan kebiasaannya mereka akan tidur selama 12-16 sehari. Kucing sebenarnya haiwan yang bangun malam seperti burung hantu. Tetapi mereka biasanya mengikut waktu tidur pemilik, tetapi jangan pelik jika kucing bangun malam dan bermain.

Seorang pemilik kucing di Thailand ingin mengetahui apa yang dilakukan oleh binatang kesayangannya itu pada waktu malam sehingga dia memasang kamera untuk merekod haiwan kesayangannya itu ketika dia sedang tidur.  Apa yang melucukan, dia menangkap beberapa aktiviti lucu yang lucu, kerana rakannya yang berbulu berdiri menonton badannya yang sedang tidur.

Pengguna Facebook, Lomphonten Lomphontan,  memuat naik gambar-gambar yang berjaya ditangkap olehnya pada waktu malam ke group kumpulan ‘Cat Lovers Club’ di Facebook

 

Seperti yang anda dapat lihat dia berjaya menangkap beberapa gambar yang Purr-fect.

Kucing adalah keturunan liar Afrika – haiwan kebanyakannya aktif pada waktu malam. Setelah kucing didomestikkan menjadi haiwan peliharaan, corak ativiti mereka lebih kepada diurnal (bangun pagi) seperti kita, kebanyakan kucing masih akan bangun sekurang-kurangnya dua kali atau lebih pada waktu malam … seperti yang anda lihat di sini.

Pengguna Facebook ini bukan satu-satunya yang ingin tahu apa yang dilakukan oleh kucing pada waktu malam. Penyelidik di Universiti Georgia meletakkan kamera kecil pada 55 kucing di kawasan Atlanta dan kemudian mengkaji lebih daripada 37 jam rakaman untuk mengenal pasti pola perubahan. Sama seperti nenek moyang mereka, 44% daripada kucing luar ini memburu hidupan liar, 85% daripada tangkapan ini berlaku semasa musim panas.

Sama ada kucing berada di dalam atau di luar, anda mungkin pernah mendengar kucing membuat bunyi yang paling kuat pada waktu malam. Bunyi yang kuat ini boleh disebabkan oleh beberapa sebab: usia tua, teknan, masalah keslhatan atau kebosanan (ini berlaku terutamanya apabila kucing tidak cukup bermain pada waktu pagi)

Jika kucing anda mengganggu tidur anda pada waktu malam biasa dengan pelbagai sebab. Anak-anak kucing biasanya ingin bermain dengan anda, kucing dewasa pula mungkin kelaparan atau mungkin dia kebosanan seperti yang dinyatakan di atas. Cuba memberi kucing anda makan malam yang banyak, biasanya dia akan tidur nyenyak selepas kenyang.

 

Sumber: Lomphonten Lomphontan (Facebook), Boredpanda.com via Cerkosong

Apa Kata Anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*